10 מפתחות ליצירת איזון בין קריירה להורות

בעידן המודרני, רובנו מתמרנים בין משפחה ועבודה, רצים וטרודים בפרנסת המשפחה, עובדים שעות נוספות והכל כמובן מכוונות טובות, כדי שלא יחסר דבר לילדינו ולתא המשפחתי שלנו.
הנתונים בישראל מלמדים כי מספר לא מבוטל של ילדים אינו נפגש עם הוריו במהלך השבוע עד לשעת אחה”צ ולעיתים עד הערב.
הרבה ילדים מגיעים לבית ריק ממבוגר אחראי, נמצאים בצהרונים, אצל סבתא-סבא או מטפלת.
כל אלה ובנוסף דרישות העבודה, המאמץ והעייפות המצטברת משפיעים באופן שלילי על היחסים עם הילדים ועל דרך חינוכם.
אכן כך, תהליך חינוכי רגיש ויעיל מצריך זמינות, יחס, תשומת לב, סבלנות ורוגע.

בנוסף, אותם הורים שלא נוכחים מספיק בבית ובחינוך מרגישים רגשות אשמה ומתחילים לפצות את הילדים, לוותר, להיכנע לדרישות, מרבים לבקש סליחה ונותנים ללא גבולות. הכל כדי להיות אהובים על ילדיהם ולמצוא קצת “שקט זמני”, ללא מריבות וויכוחים במעט הזמן שנשאר.

http://www.freedigitalphotos.net/ | By photostock

http://www.freedigitalphotos.net/ | By photostock

חשיבות השותפות ההורית לחינוך הילדים

ברוב הבתים , גם אם שני בני הזוג עובדים ומפרנסים, אחריות הגידול, הטיפול בביה”ס, בחברויות וכו’ בדר”כ נופל על האם. אחד הקשיים העיקריים הוא חוסר לקיחת אחריות משותפת לתהליך החינוכי. המפתח העיקרי להצלחה של קריירה והורות היא שותפות הורית בחינוך שבאים לידי ביטוי בשיתופים, ובהתייעצויות משותפות, בתמיכה הדדית , בקבלה משותפת של החלטה לתת גיבוי אחד לשני ולא לתת לרגשי האשמה להפריע לחינוך.

אז איך עושים זאת?

1. חלקו את הנטל בינכם:
שבו יחד והחליטו מהם השלבים ביום, מהם האירועים המיוחדים שבהם חשוב ששניכם תהיו נוכחים (ימי הולדת של הילדים, מסיבות סיום וכו’) ומהם האירועים שבהם אפשר להתגמש (אסיפות הורים, איסוף מחוגים). כל בית לפי סדרי העדיפויות שלו. ההחלטה צריכה להעשות כך ששני בני הזוג יהיו מרוצים ומסופקים בהתאם לזמינותם, עם רצון משותף ומטרה הדדית ומשותפת. חשוב לצאת מהתפיסה שאמא היא זו שמגדלת את הילדים ואבא מפרנס, זה כבר לא אקטואלי לדור הנוכחי שבו שני בני הזוג עובדים ומפרנסים, ללא שום קשר לגודל ההכנסה.
2. שדרו סמכות הורית:
אל תתנו להעדרות שלכם להשתמע כהעברת האחריות החינוכית לאדם אחר. אחת לשבועיים בקשו מהמורים, גננת סבתא, מדריכי חוגים, לשמוע על התנהלות ילדיכם איתם, על קשיים, וקבלו עזרה וכלים להתמודדות. הבטיחו נוכחות הורים במצבי משבר ובשעת הצורך.
3. ספקו אחד לשני תמיכה הדדית:
פרגנו, תמכו, עודדו אחד את השני, זיכרו לומר אחד לשני עד כמה ועל מה אתם מעריכים אותם. “אני מעריך את הדרך החינוכית שלך וההשקעה שלך בילדים”, “אני מעריכה את הרצון והמאמץ שאתה עושה כדי להגיע מוקדם יותר הביתה”.
עשו מפגש משפחתי אחת לשבוע עם כל בני המשפחה שבו כולם יכולים לשתף, לדבר ולומר מילות עידוד אחד לשנייה. זה כלי שמאוד עוזר ותורם למערכת היחסים בבית ולערך העצמי של כל אחד ואחת בו.
4. היו נוכחים בצמתים חשובים בדרך:
ישנם אירועים שעליכם לעשות מאמץ רב כדי להיות נוכחים בהם. אל תוותרו על ימי הולדת שלהם, טיולים, תחרויות, טקסים ואירועים משמעותיים עבור הילדים.
חשוב שתהיו נוכחים בתחילת ובסיום היום כדי לחוות את הילד ולהרגיש מה עבר עליו.
5. צרו זמן אישי ואיכותי עם הילדים:
מצאו פעילויות ייחודיות רק לכם, אשר עליהן לא תוותרו גם בזמן עומס (סיפור לפני השינה, הכנת עוגה לשבת, משחק קופסא ביחד, טיול אופנים, צפייה משותפת בסרט וכדומה).
6. שמרו על שגרת יום:
למדו את הילדים שיש שיגרת יום מסודרת. זה הבסיס לאחריות ועצמאות.
קימה בבוקר, צחצוח שיניים, שיעורים, זמן טלויזיה, זמן מקלחות, חברים וכו.
7. צרו מעבר ברור בין הבית לעבודה:
עשו מאמץ והשתדלות להשאיר את העבודה מחוץ לבית. את האייפון והמחשב כבו לפרק זמן קצר, כדי להתפנות אליהם נטו, ללא הפרעות חיצוניות.
8. הימנעו מהורות בשלט רחוק:
כאשר אתם בעבודה, המנעו ממתן הוראות ופתרון מריבות דרך הטלפון.
הגדירו להם מראש מהם המצבים הדחופים שבהם מותר להם להתקשר ולדווח מה קרה. למדו אותם דחיית סיפוקים ואיפוק עד הגעתכם לבית. לכן חשוב שכאשר תגיעו הביתה ,תהיו שם עד הסוף.
9. שמשו דוגמא והשרישו התעניינות בחיי הזולת:
שתפו את ילדיכם בשגרת העבודה שלכם, מה אתם עושים שם, למה חשוב לעבוד, מבלי להתנצל או להצטדק. השמיעו לידם אמירות התעניינות בבני זוגכם, כך שילמדו להתעניין. התעניינו גם אתם ביום שעבר עליהם, ועניינו אותם בחוויות מהיום שלכם.
10. השקיעו בזוגיות:
בסוף היום ההורים חוזרים אל הביחד שלהם. לעיתים עקב עייפות וחוסר חשק, יש נטייה לוותר על שיחה או בילוי משותף ולשקוע בשגרה של טרדות היומיום, בעומסים ובדאגות. זיכרו שזמן משותף, רק שלכם ללא הילדים, וסיפוק שלכם מהזוגיות זה הבסיס לרוגע בבית. השתדלו לקבוע פעם בשבוע זמן שלכם, שם תקבלו כוחות מחודשים, מצב רוח טוב ואנרגיה להתחיל את יום המחר.
זיכרו, אחרי הכול בסופו של דבר הילדים גדלים ויוצאים מן הבית. בן הזוג נשאר גם אחרי, והוא יהיה הפרטנר שתיצרו היום.

שלכם, מאיה קסטרו

מאיה קסטרו

מאיה קסטרו, נשואה לאבי ואמא ל-3 ילדים מקסימים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובוגרת מכון אדלר בהנחיית קבוצות הורים ובאימון אישי עם התמחות על יחסים במשפחה. אם גם אתם חושבים שהורות זה התפקיד החשוב ביותר, אם גם אתם רוצים לעשות שינוי משמעותי ביחסים איתם ועם הקרובים לכם, אני כאן עבורכם, אל תוותרו על זה לעולם! אין שכר טוב מזה.


טיפים ומאמרים נוספים:

המדריך המלא לירידה במשקל!