ליקויי למידה – מהם ולמה כל כך חשוב לאבחן

  • ליקוי למידה הוא קושי ממוקד וספציפי באחד או יותר מהתהליכים הנוירולוגיים שמעורבים בלמידה. הדבר המרכזי שמגדיר ליקוי למידה, הוא לא יכולת נמוכה, אלא פער משמעותי בין היכולת הכללית, שהיא טובה, לבין הביצוע בפועל בשל אותו ליקוי ממוקד.

    לקויי הלמידה הם שונים ומגוונים ויכולים לקבל ביטוי שונה אצל כל אדם. ישנם ליקויים בתחום השפה, שיכללו קושי לשלוף את המילה הנכונה, קושי לשיים, קושי להתנסח או להפנים את חוקי התחביר והדקדוק וקושי בהבעה עצמית.

    ישנם ליקויים בתחום התפיסה והזכרון החזותי, קשיים בזיכרון לטווח ארוך או ליקויים בקשב ובריכוז שגורמים לנטיה לאובדן חוט המחשבה, התפזרות וקושי להתמיד במשימות.

    מקור התמונה: David Castillo Dominici 
    למה כל כך חשוב לאתר את הליקויים? – כשילד סובל מליקוי למידה לא מאובחן, הוא חווה כשלונות וקשיים שהוא אינו יודע להסביר.
    הדבר גורם לתסכול רב ולפגיעה בדימוי העצמי. לעיתים קרובות ילדים כאלה נמנעים מעבודה בביה”ס בשל תחושה של ייאוש וחוסר הצלחה מתמשך.לעיתים ישנן תופעות של שקרנות והסתרה בשל ניסיון לכסות על הקשיים ולהימנע מהבושה שהם מעוררים.

    איתור מוקדם ונכון של הקשיים באמצעות אבחון פסיכו-דידאקטי מאפשר למפות מהם תחומי הקושי והחוזק של הילד. חשוב להשתמש במידע זה על מנת לבנות תכנית למידה שתעקוף את נקודות הקושי, תקנה מיומנויות התמודדות עם הקשיים ותשתמש במקורות הכוח כמנופים לשיפור הלמידה והדימוי העצמי.

    טלי איסרוב - פסיכולוגית קלינית

    טלי איסרוב - פסיכולוגית קלינית

    פסיכולוגית קלינית מומחית.


    טיפים ומאמרים נוספים:

    המדריך המלא לירידה במשקל!