בריאות בצנצנת: היתרונות הבריאותיים של המוחמצים ומתכון בסיסי וקל

freedigitalphotos.net | By radnatt

freedigitalphotos.net | By radnatt

בימים עברו, כאשר האדם הקדמון הפך מחברה של ציידים-לקטים ליושבי קבע, הם התחילו להתנסות בטכניקות של שימור מזון, כדי לא לסבול מרעב בעונות בהן אין מזון בסביבתם.

אחת הטכניקות הנפוצות, אותה מוצאים כמעט בכל תרבות עתיקה, היא ההתססה. זוהי טכניקה פשוטה שלא מצריכה בישול ומאפשרת לשמר פירות וירקות ואפילו דגנים וקטניות לאורך חודשים ארוכים. כך קיבלנו את המגוון העצום של חמוצים שהיו נהוגים בתרבויות השונות, את לחם המחמצת (שאור), את היוגורט והגבינות המיושנות ואפילו את היין.

עם הזמן, ועם המצאת המקרר והפיסטור, ההתססה המסורתית הלכה ופינתה את מקומה לשיטות אחרות ומהירות יותר של החמצת ירקות בחומץ או בעזרת חומרי טעם אחרים, התפחה בעזרת שמרים, גבינות מפוסטרות טריות ועוד.

בשנים האחרונות נערכים יותר ויותר מחקרים שמראים שדווקא להתססה המסורתית יש יתרונות בריאותיים עצומים, שאובדים בתהליכי החמצה מודרניים:

פירוק הסוכרים – בתהליך ההתססה, החיידקים מפרקים את הסוכרים שבמזון והופכים אותו לחומצה לקטית. פירוק הסוכרים הופך את המזון לקל הרבה יותר לעיכול. עבור סוכרתיים, שמקפידים על כל גרם סוכר שהם מכניסים לגופם, זוהי בשורה של ממש.
ואכן – במזונות המותססים יש הרבה פחות סוכר, הם אינם מעלים רמות אינסולין ולכן מי שמרבה באכילתם צפוי לסבול פחות מסוכרת.

כמו כן, הם מעניקים תחושת שובע לאורך זמן ומשפרים את חילוף החומרים ולכן מועילים לדיאטה.

שמירה על איזון מערכת העיכול – ההתססה הורגת חיידקים פתוגנים שנמצאים על הירקות, כגון אי-קולי. במקומם משגשגים חיידקים ידידותיים בכמות גדולה. אכילה של מזונות מותססים כמוה כלקיחה של תוסף פרוביוטיקה ואף יותר טובה: תקבלו מגוון גדול יותר של חיידקים ובצורתם הטבעית ביותר.

חיידקים פרוביוטים תורמים לשמירה על עיכול תקין, מחזקים את מערכת החיסון ומונעים מגוון עצום של מחלות, כולל סוגים שונים של סרטן.

העלאת ערכו התזונתי של המזון – ההתססה גורמת ליצירה של אנזימי פירוק במזון, אשר מסייעים למערכת העיכול שלנו לפרק ולמצות את רכיבי התזונה החיוניים מן המזון. ירקות שהתססתם בבית יתנו לכם יותר ויטמינים, יותר אנזימים ובקיצור – בריאות בצנצנת.

מתכון בסיסי לירקות מוחמצים

קל מאוד להכין ירקות מותססים וליהנות מהם לאורך כל השנה.

המצרכים:

ירקות: הכי קל להתחיל עם הירקות הקשים: מלפפונים, לפת, כרובית, כרוב, גזר, צנוניות וכו’.

תמיסת מי מלח: הכינו כמות גדולה של מים, והמיסו כפית מלח גס על כל כוס מים (4 כפיות מלח לליטר מים).

תבלינים: לפי הטעם: שיני שום שלמות, פלפל אנגלי, פלפלון חריף, שמיר, חילבה, זרעי כוסברה, כמון או קימל, כורכום, ג’ינג’ר… אפשר להתפרע, להתנסות ולהמציא בכל פעם משהו חדש 🙂

אופן ההכנה:

חותכים את הירקות איך שאוהבים: לפרוסות, למקלות, לעיגולים…

מכניסים את הירקות לצנצנת זכוכית אטומה ומכסים במי מלח.

חשוב: לא למלא לגמרי את הצנצנת. יש להשאיר 2-3 ס”מ של אויר, כדי שיהיה מקום לגזים ולמנוע התפוצצות של הצנצנת.

מוסיפים תבלינים לפי הטעם וסוגרים את הצנצנת היטב.

כעבור יומיים-שלושה תראו שמתחיל תהליך עדין של תסיסה – בועיות קטנות, המים יהפכו לעכורים.
הירקות מוכנים לאכילה לאחר כשבוע, אך ניתן להחזיק את הצנצנות הסגורות גם מספר חודשים.
תהליך ההתססה למעשה מושלם רק לאחר כחודש, אבל אפשר לאכול את הירקות עוד לפני כן וליהנות מיתרונות בריאותיים גדולים.

לאחר הפתיחה יש להחזיק את הצנצנת בקירור.

מערכת האתר

מערכת האתר

"מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


טיפים ומאמרים נוספים:

המדריך המלא לירידה במשקל!