שחיקה בעבודה – איך לזהות וכיצד להימנע

  • הביטוי “העבודה היא חיינו” מקבל בשנים האחרונות משמעות חזקה יותר. אנו עובדות שעות ארוכות ולעתים רואות את הקולגות הרבה יותר משאנו רואות את בני המשפחה.  רובנו גם עובדות פחות או יותר באותה עבודה לאורך מספר שנים.

    הבעיה בשחיקה בעבודה, מעבר לכך שהיא מקשה עלינו ללכת יום יום לעבודה והמוטיבציה שלנו יורדת, היא עלולה להשפיע גם על בריאותינו הפיזית והנפשית. מחקרים הראו כי מתח בעבודה הוא אחד הגורמים להצטננויות מרובות כתוצאה ממערכת חיסונית חלשה, מחלות לב, תשישות, השמנת יתר, כאבי שרירים ודיכאון.

    איך מזהים שחיקה בעבודה?

    • את הולכת בחוסר חשק לעבודה.
    • איבדת את האכפתיות או המוטיבציה לעבודה.
    • מלווה אותך תחושה של כישלון.
    • את מרגישה שאת עצבנית מדי על קולגות או לקוחות.
    • את מבודדת את עצמך מהחברים לעבודה.
    • את חסרת אנרגיות.
    • את סובלת מכאבים בלתי מוסברים.
    • את אוכל יותר מדי על מנת לפצות על מצב הרוח.
    אם את מזהה כי הסימנים הללו מוכרים לך, מומלץ לטפל בבעיה כבר בהתחלה על מנת שלא תחמיר ולהחזיר במהרה את האיזון לחיים .

    [Image courtesy of [Ambro
    FreeDigitalPhotos.net

    טיפים למניעת שחיקה בעבודה
    • התחילי את היום בתרגילי נשימות – נשימות עמוקות יכולות לנקות את הראש ועשויות להקל על המתח.
    • התקשרי לאמא – מחקרים הראו כי קולה של אמא יכול להרגיע אותנו, קחי לעצמך מספר דקות הפסקה והתקשרי לאמא.
    • שוחחי עם חברים לעבודה. 
    • אמצי לעצמך הרגלי אכילה נכונה.
    • מצאי לעצמך תחביב יצירתי – יצירתיות היא אחת התרופות הטובות ביותר הקיימות למניעת שחיקה.  מצאי לך תחביב שאת נהנית ממנו ושאיננו קשור לעבודה ונסי להתמיד בו.
    • צאי לחופשה ארוכה ומרגיעה – השאירי בבית את המחשב הנייד או הטלפון, תנסי להתנתק לחלוטין מכל הקשור בעבודה ותהני מהחופשה שלך.
    • פעילות גופנית – מקלה על מתח, מסדירה את השינה ומחזירה את האנרגיות החסרות.
    • קחי הפסקה מהטכנולוגיה – בסוף כל יום עבודה מומלץ לעשות הפסקה מהעבודה. תני לעיניים לנוח מקריאת מיילים.
    בכל מקרה שבו את מרגישה כי הלחץ והשחיקה בעבודה גורמים לך לבעיות בריאותיות כדאי לפנות לאיש מקצוע שייתן לך את הכלים לחשיבה וחיובית ולנהל את הלחץ במקום שהלחץ ינהל אותך.

    מערכת האתר

    "מה חדש?" מגזין בריאות שמעניין נשים!
    עדיין לא רשומה? לחצי כאן להרשמה


    טיפים ומאמרים נוספים:

    המדריך המלא לירידה במשקל!